Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2015

Επίσκεψη στο Γυμνάσιο Καράτουλα του Ν. Ηλείας

Τη Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2015, σαράντα επτά μαθητές της Β’ τάξης του σχολείου μας, συνοδευόμενοι από τρεις καθηγητές, τον κ. Παπακώστα, την κ. Τσίρμπα και την κ. Γερμπανά, επισκέφθηκαν το Γυμνάσιο Καράτουλα του νομού Ηλείας, σε συνεργασία με το οποίο υλοποιούν τη τελευταία διετία ένα eTwinning πρόγραμμα με θέμα «Τα μαθηματικά μέσα από τη λογοτεχνία».

Το πρόγραμμα αυτό στάθηκε αφορμή να συνεργαστούν καθηγητές διαφορετικών ειδικοτήτων, σχολεία διαφορετικών νομών, ακόμα και διαφορετικών βαθμίδων (ένα Γυμνάσιο μ’ ένα Λύκειο) και όλοι μαζί να συνειδητοποιήσουν ότι τα Μαθηματικά ίσως και να μην είναι τόσο δύσκολα και δυσνόητα όσο κάποιοι νομίζουν. Όλοι ξέρουμε ότι υπάρχουν ιστορίες που εξηγούν σε μικρά παιδιά απλές μαθηματικές έννοιες και πράξεις, όπως πρόσθεση ή και πολλαπλασιασμό. Αυτό όμως που δεν είναι ευρύτερα γνωστό είναι ότι υπάρχουν και ολόκληρα λογοτεχνικά βιβλία, που μέσα από ιστορίες δράσης, περιπέτειας ή ακόμα και μυστηρίου (το «Θεώρημα του παπαγάλου» αναφέρεται στην εξιχνίαση ενός εγκλήματος), ο αναγνώστης μπορεί να κατανοήσει πολύ πιο δυσνόητες μαθηματικές έννοιες, όπως ποιοι είναι οι πρώτοι αριθμοί, τι είναι η γεωμετρική πρόοδος, πώς βρίσκουμε το ύψος μίας πυραμίδας ή πώς μετράμε την περίμετρο της Γης (πείραμα του Ερατοσθένη).

Διδάσκοντας τα Μαθηματικά με τον παραδοσιακό τρόπο, οι μαθητές χρησιμοποιούν μόνο τις δεξιότητες του αριστερού μέρους του εγκεφάλου. Επεξεργάζονται τις πληροφορίες μία μία, από το μέρος προς το όλο και εστιάζουν στα σύμβολα. Διδάσκοντας τα μαθηματικά μέσα από την αφήγηση, οι μαθητές αξιοποιούν τις δυνατότητες και του δεξιού μέρους του εγκεφάλου και αποκτούν μία πιο σφαιρική, ολιστική εικόνα του προβλήματος, την οποία είναι πιο εύκολο να εντυπώσουν στη μνήμη τους και να κατανοήσουν. Μέσα από μία τέτοια διεπιστημονική προσέγγιση, οι μαθητές συνειδητοποιούν πόσο αλληλένδετες είναι οι επιστήμες μεταξύ τους και κατά συνέπεια, και τα σχολικά τους μαθήματα κι έτσι αλλάζουν στάση απέναντι σε εκείνα που θεωρούν δύσκολα ή βαρετά.
Αυτά και άλλα πολλά είναι τα συμπεράσματα που έχουν αποκομίσει οι μαθητές και των δύο σχολείων μέσα στα πλαίσια αυτού του προγράμματος, που συνεχίζουν να υλοποιούν φέτος για δεύτερη σχολική χρονιά. Χάρη όμως σ' αυτή τη δια ζώσης συνάντηση είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν και από κοντά τις μέχρι τώρα γνώσεις και εμπειρίες τους και να ενισχύσουν το πνεύμα συνεργασίας και εποικοδομητικού διαλόγου που έχουν αναπτύξει εργαζόμενοι στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του eTwinning. Ο μαθηματικός του Γυμνασίου Καράτουλα, κ. Ζαφειρόπολος Χρήστος, έδειξε στους μαθητές του Λυκείου μία παρουσίαση για το άπειρο και πώς ερμηνεύεται από διαφορετικές επιστήμες και στη συνέχεια, ο μαθηματικός του Λυκείου μας, κ. Παπακώστας Γεώργιος, έδειξε στους μαθητές του γυμνασίου πώς οι γνώσεις των μαθηματικών μάς βοηθούν να κατανοήσουμε το ηλιακό μας σύστημα.

Ευχαριστούμε τη Διευθύντρια του Γυμνασίου Καράτουλα, κ. Λέλα Μάχη, το διδακτικό προσωπικό και όλους τους μαθητές για τη θερμή υποδοχή που μας επιφύλαξαν και τους προσκαλούμε να έρθουν κι αυτοί στην Τρίπολη να τους ξεναγήσουμε στο σχολείο και στην πόλη μας. Να σημειωθεί ότι το κτίριο του Γυμνασίου Καράτουλα γκρεμίστηκε στους σεισμούς του 2008 και μέχρι σήμερα τα μαθήματα γίνονται σε λυόμενα. Παρ’ όλα αυτά, η έλλειψη υποδομής δεν εμποδίζει όλους τους εμπλεκόμενους να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να συμμετάσχουν σε καινοτόμα προγράμματα και να αγωνίζονται μέσα σε αντίξοες συνθήκες για ένα καλύτερο αύριο, δίνοντας έτσι το καλό παράδειγμα και στους άλλους.

















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου